Fråga piloten - del 2

Bloggens egna toppilot

Vilken succé min serie Fråga Piloten blev! Det är tydligen fler än jag som älskar att få veta vad som egentligen händer där uppe i luften. Här kommer del två, och har du fler frågor till piloten så är det bara att skriva dem i kommentarsfältet.

Vem är piloten då? Jo piloten heter Andreas, är barndomsvän till mig och jobbar som trafikpilot i USA sedan 2004. Innan dess var han flyglärare för Korean Air i tre år och en annan merit är att han har flugit mig i propellerplan mellan Sala och Sundsvall back in the days.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vid kris pratar ni i kodspråk med varandra?

Förr i tiden var det vanligt att prata i kod, fast numer uppmanar flygtrafikledningen att man talar i klarspråk för att undvika eventuella missförstånd. Givetvis har vi några trix för vissa situationer som vi inte berättar om.

När sker flest olyckor, vid start eller landning?

Nästan hälften av alla olyckor sker vid inflygning och landning. Det är också de mest allvarliga. Efter varje flygplansolycka utreder man exakt vad som hände så man kan ta lärdom, och inte upprepa samma misstag igen. Därför har nu kommersiell flygning blivit så säker att du löper 10 gånger större risk att bli dödad av en blixt än att omkomna ombord på ett flygplan. Jag har också hört att fler människor blir dödade av åsnor varje år, fast jag vet inte ifall det är en skröna.

Är piloter någonsin flygrädda? Vad är det konstigaste som hänt under en flygning (dvs som flygvärdinnorna kommit in och skvallrat om)?

Om vi är flygrädda? Nej, jag tror att man inser ganska tidigt i flygträningen att man valt fel karriär ifall man är flygrädd.

Det händer en hel det knasiga saker som flygvärdinnorna måste ta hand om. Jag har bland annat varit med om att en kvinna klädde av sig helt naken ombord, en katt som kom lös och började klösa medpassagerare eller folk som försöker bli medlemmar i Mile High Club. Ja listan kan bli hur lång som helst.

Varför talar de flesta piloter otydligt/sluddrigt/fort/oengagerat när de ska berätta om rutten? Man hör knappt vad som sägs.

Här måste vi bli bättre. Jag kommer på mig själv ibland att jag låter som en snabbtalad robot när man har ont om tid och bara "kastar ur sig" en snabb "välkommen ombord". Innan takeoff har vi väldigt mycket att göra i cockpit, fast en bra pilot stannar upp, tar ett andetag och ger en bra "passenger briefing".

Det vore kul att höra om du har någon slags generalisering för flygresenärer beroende på vilket land de kommer från. Typ fransmän är snobbiga, svenskar korrekta, spanjorer högljudda. 

Det finns massor av generaliseringar av passagerare. Flygvärdinnor blir snabbt ganska duktiga i att identifiera vilka typer som reser ombord, och det finns säkert klassificeringar beroende på nationalitet. Vi märker direkt, när det är helgdagar och skollov, för då har vi passagerare ombord som inte är lika resvana som affärsresenärerna. Det tar betydligt länge tid att få ombord, med avstigning och man kan få en hel del lustiga frågor som "var går mitt nästa flyg från?" Jag är ingen tankeläsare och undrar då vart hen ska flyga till?

Vi piloter älskar att skvallra med varandra om hur eländigt vi har det med våra flygscheman, semestrar, hotell eller vad för nya dumheter som kommer från företagsledningen och myndigheterna. Dessutom kan vi ibland ironisera piloter från andra flygbolag, fast så fort vi har någon pilot från konkurrerande bolag i vårat Jumpseat (off duty piloter får flyga med i cockpit ifall inga lediga säten finns i kabinen) blir vi genast bästa vänner och pratar strunt om ett annat bolag istället :)

Skulle också vara kul att höra vilket flygbolag som har högst respektive lägst anseende bland piloter. 


Generellt sett har man högre lön ju större flygplan man flyger, och de största flygbolagen har oftast högst löner.

Vilken flygplats är värst?

Det finns en hel del "svåra flygplatser" runt om i världen att flyga in till, som tex Aspen i Colorado, där bara speciellt tränade trafikpiloter kan landa. När en landningsbana är kortare än 1,7 km gäller det att hålla tungan rätt i mun och oftast blir landningen medvetet hård på en kort bana för man har inte utrymme att mjuklanda.

Min personliga värsta flygplats är Mexico City. En himla röra av olika inflygningsvägar och flygledarna ändrar sig hela tiden om vart man ska flyga. GPS fungerar dåligt för de har störsändare över alla fängelserna. Dessutom pratar dom spanska blandat med engelska vilket gör det mycket svårt att förstå vad de menar. Flygplatsen ligger också på över 2000 meters höjd, och luften är därför så tunn att man måste komma in med en hejdundrande fart.

Del 3 i serien kommer i mitten veckan.

Här kan du läsa Fråga Piloten del 1.