Fråga Piloten - del 1

Idag startar jag en ny serie här i bloggen - nämligen

Fråga Piloten

. Jag gick ut med en fråga på

Svenska Resebloggars

medlemssida om vad man vill fråga en pilot, egentligen. Det kom in massor av frågor (och jag hade ju ett gäng jag med) så jag har delat upp dem i flera inlägg. Här kommer det första, och har du fler frågor till piloten så är det bara att skriva dem i kommentarsfältet.

Vem är piloten då?

Jo piloten heter Andreas, är barndomsvän till mig och jobbar som trafikpilot i USA sedan 2004. Innan dess var han flyglärare för Korean Air i tre år och en annan merit är att han har flugit mig i propellerplan mellan Sala och Sundsvall back in the days.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur noga är det egentligen att man stänger av telefon/ipad under start och landning?

Ja den här frågan har stötts och blötts många gånger av piloter och luftfartsmyndigheter. Det finns egentligen inga konkreta bevis för att en telefon någonsin har påverkat en inflygning eller landning, däremot kan jag säga av egen erfarenhet att jag ofta hör ett trummande ljud i headsetet från passagerares telefoner när vi kommer ner på en så låg höjd att påslagna telefoner börjar ta emot sms eller annan data. Det finns också bevisat att vissa mobiltelefoner med starka sändare kan aktivera ett rökalarm i bagageutrymmet på mitt flygplan, fast det har tack och lov inte hänt mig.

Hur kommer det sig att inte alla har fritt wifi? Är det väldigt dyrt att ha på planet?

Wi-fi är väldigt dyrt att installera samt att underhålla. Ett wi-fi system kostar mellan $150,000-$250,000 per flygplan. Dessutom väger det cirka 150 kg och extra vikt ger ökad bränsleförbrukning. Flygbolagen måste också betala en dyr "prenumeration" till antingen satellit eller markbaserade stationer.

När ett plan blir inställt och passagerare ombokas på annan rutt beror det oftast på fel på planet eller att planet bara är halvfullt och man förlorar pengar på att köra det?

Man ställer aldrig in en flygning bara för att planet är halvfullt. Det finns passagerare som väntar vid destinationsflygplatsen också. Jag har vid några tillfällen faktiskt haft bara en ensam passagerare ombord. Ett inställt flyg beror oftast på mekaniskt fel eller dåligt väder.

Äter ni piloter flygplansmat eller har ni godare alternativ?

Väldigt olika beroende på flygbolag. Vissa erbjuder piloterna ingen mat alls, medan andra bolag har speciella "Crew meals" eller erbjuder samma mat som serveras i första klass. Däremot får kapten och styrman aldrig äta lika maträtt pga risken för eventuell matförgiftning.

Vad är det värsta du varit med om i flygväg om vi pratar oväder, olycka, etc?

Detta är kanske den mest typiska fråga som piloter får av vänner och bekanta. Vi avskyr den frågan, och jag tänker bara svara att vi tränar på det värsta av det värsta scenarier i flygsimulatorer regelbundet genom hela vår karriär. Ett klassisk ordspråk bland piloter är: "Expect the worst, hope for the best"

Vid turbulens bes alla sätta sig ned och sätta fast säkerhetsbältena, om det verkligen är fara vad sägs då?

Först och främst bör man alltid ha säkerhetsbältet fastspänt, även när skylten för "Fasten seatbelt" är släkt. Kan inte räkna hur många gånger jag har flugit i luft som är helt turbulensfri, och så helt plötsligt, utan förvarning kastas flygplanet upp och ner.

Om jag räknar med att flyga in i ett område med kraftig turbulens säger jag åt passagerarna att ta på sig säkerhetsbältena samt ha flygvärdinnorna kontrollera att alla är fastspända. När också flygvärdinnorna spänner fast sig kan man räkna med att det kommer bli riktigt "hoppigt".

Om någon verkligen måste föda barn, kan flygvärdinnor förlösa?

Flygvärdinnor är tränade i att ta hand om passagerare i de flesta situationer, och kan ge första hjälpen etc. Det är inte helt ovanligt att bebisar föds ombord och vi brukar då fråga ifall det finns någon läkare eller annan medicinsk personal ombord som kan hjälpa till. (Det gör det nästan alltid).

Från en pilots perspektiv är det viktigt att notera tidpunkt samt flygplanets exakta position när barnet föds. Nu blir det riktigt komplicerat, för i vilket land föds barnet?

Låt säga att en svensk mamma föder ett barn ombord på en AirFrance flight som befinner sig över USA.

Flygplanet är franskt och ombord gäller fransk lag. Vissa länder ger nyfödda rätt till medborgarskap om man befinner sig på deras flygplan. USA, är också så generösa att de beviljar s.k "Flyover Babies", så föder du ett barn flygandes över USA har du rätt att ge barnet amerikanskt medborgarskap. I vissa fall har även det nyfödda barnet fått gratis biljetter resten av livet på bolaget som det föddes på.

Fråga Piloten 2

Fråga Piloten 3

Fråga Piloten 4