Hotell Havsbaden - underbart spa nära Stockholm

Hotell Havsbaden i Grisslehamn har genomgått en helrenovering och slog upp portarna till det nya sommaren 2018. Jag har vänner som var här i somras och var lyriska så vad passar bättre en grå janurihelg än en spa-vistelse? Vi åkte hit en fredag eftermiddagen, bilfärden från Stockholm tar 1,5 timme och vi anlände lagom till incheckning klockan 16.00.

Micke bodde här för fyra år sedan och kände knappt igen sig kan tilläggas.

Hotell Havsbaden

Hotellet har 122 rum i olika storlekar och prisklasser. Standardrum, Balkongrum, Minisvit med bastu/badkar, Svit, Familjerum och tornsvit. Vi bodde i ett balkongrum med en sån skön säng och jag älskade kuddarna! Jag är galet kräsen med hotellkuddar, oftast är de alldeles för höga och det slutar med nackspärr. Inte sällan byter jag ut hotellkudden mot en ihopvikt handduk men Hotell Havsbadens kuddar är top notch!

Stort och fräscht badrum, två fåtöljer och en fin liten balkong mot havet, tyvärr var det -12 ute så vi utnyttjade inte just detta. Rummen går i marint tema och vid receptionen finns en myshörna med fåtöljer, ljus och kaffe för den som vill.

Maten på Hotell Havsbaden

Först av allt är restaurangen så sjukt mysig. Miljön är avkopplande, det är lampor i ljuva pastellfärger, stora gröna växter, träd, levande ljus och som gjort för långmiddag. Vi hade bokat spa-paket och då ingick en tre rätters middag. Det fanns en fast meny med 3-4 val av förrätt, varmrätt och efterrätt. Till förrätt åt vi lax med forellrom samt friterad vitlök och yozumajonnäs. Varmrätten blev torskrygg, räkrisotto med tryffel och grillad sparris. Dessert pepparkaksglass, chokladmousse och apelsin. Det är så svårt att få mat bra på bild i mörker men jag gjorde ett försök iallafall, förrätt och efterrätt på de små bilderna och huvudrätt i större bild.

Efter middagen tog vi en drink i baren av en väldigt påläst bartender som freestylade fram två härliga drinkar till oss, jag tog en med kaffebas.

Frukost på Hotell Havsbaden

Så bra! Vi kom ner till en helt tom frukostmatsal med tända ljus och lugn musik. Det fanns nybakat bröd, pålägg, äggröran var kanongod, det fanns varma croissanter och kanelbullar, mycket färsk frukt och du kan grädda egna våfflor.

För mig som avskyr stressiga frukostmiljöer där folk slåss om den sista pannkakan var detta uppfriskande!

Spa på Hotell Havsbaden

Spa-delen är helrenoverad och det var väldigt lugnt när vi var där fredag - lördag. En stor pool där du kan simma med skön temperatur, bubbelpooler, utomhuspool, små varma pooler mitt i snön, kallbad och en saunaworld med ångbastu, torrbastu, aromabastu och ljusterapi-bastu. De har öppet till 24 på kvällen och öppnar 09 på morgonen men det var inget problem att bli insläppta tidigare heller.

Velvet Experience på Hotell Havsbaden

Velvet Experience är en spaupplevelse jag inte tycker du ska missa om du besöker Hotell Havsbaden. Du behöver boka innan, det kostar 895:- och är så värt det! Det är två timmars avkoppling i olika led. Ni är max 6 personer som gör ritualen samtidigt och det finns mycket utrymme så det känns aldrig trångt.

Det börjar med att du går in genom ett fotbad och sedan tar fiskpedikyr över. Det var faktiskt första gången jag provade detta och det gick bättre än förväntat. Jag är så väldigt kittlig under fötterna men när man väl vant sig gick det jättebra. Medans vi satt med fötterna i fiskpedikyr fick vi smörja in ansiktet med en scrubkräm.

Efter pedikyr var det raka vägen in i 20 minuters ångbastu följt av att gnida in kroppen med isbitar och så 15 minuter torrbastu. Efter dusch och tvätt av ansiktet fick vi sitta i en varm saltvattenpool där du erbjöds att köpa ett glas bubbel men eftersom vi gjorde detta 10:00 en söndagsmorgon kändes just det momentet inte aktuellt.

Nästa steg var turkiskt hamam där kroppen skrubbas med massor av lödder och sedan fick vi en lerinpackning över hela kroppen och håret. Avslutningsvis står du i en grönskande glänta och får en stor hink vatten över huvudet följt av regnskogsregn i form av sprinklers. När du är klar efter två timmar kan jag säga att du aldrig kommer vara mer ren eller avslappnad - så skönt!

Ta med barn på spa

Jag får ofta frågan om jag vet något spa där barn är välkomna och det är inte lätt att hitta. Men på Hotell Havsbaden får faktiskt barn bada mellan klockan 14.00-18.00 och när vi gjorde behandling Velvet var det också barn med. Kanon för barnfamiljer och bra att veta för er som vill ha barnfri helg.

Övrigt

Jag vill ge en stor eloge till Eva som jobbar som florist på Hotell Havsbaden och har superöga för detaljer. Vi pratade lite medan jag stod och fotade all fin inredning och trevligare person får man leta efter. För övrigt var varenda person vi träffade från restaurang till reception så serviceminded!

Vill du ha en avkopplande helg nära Stockholm är Hotell Havsbaden perfekt och jag rekommenderar verkligen fredag - lördag eller söndag - måndag då det är betydligt lugnare. Både jag och Micke var så nöjda med våra 24 timmar här och det kändes så mycket längre på grund av att vi hann med så väldigt mycket! Jag kan tänka mig att stället är kanonbra på sommaren när du kan bada utomhus, ligga i vilstolar utomhus och äta middag på veranden också.