Fråga Piloten - del 3

Vilken succé min serie Fråga Piloten blev! Det är tydligen fler än jag som älskar att få veta vad som egentligen händer där uppe i luften. Här kommer den tredje och näst sista delen, och har du fler frågor till piloten så är det bara att skriva dem i kommentarsfältet.

Vem är piloten då? Jo piloten heter Andreas, är barndomsvän till mig och jobbar som trafikpilot i USA sedan 2004. Innan dess var han flyglärare för Korean Air i tre år och en annan merit är att han har flugit mig i propellerplan mellan Sala och Sundsvall back in the days.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur viktigt är flyguniformen för vilket flyg piloter vill jobba på

Anledningen till att vi bär uniform kommer från det gamla flygbolaget PanAm som var först ut med reguljär passagerartrafik. Många passagerare var nog ganska nervösa då, (och är fortfarande idag) så att se en professionell, erfaren pilot i uniform fick dom förhoppningsvis att känna sig lugnare. Eftersom de första flygplanen egentligen var "flygbåtar" som startade och landade på vatten, fick det bli en marinuniform. Sedan har det hängt med även om vissa flygbolag har skräddarsytt sin "Company uniform". Uniformen tjänar också ett annat syfte,  att vid en nödsituation som tex en evakuering ska man snabbt kunna identifiera en besättningsmedlem.

Har du nödlandat om ja, var och varför?

De flesta trafikpiloter går igenom hela sin karriär utan ett motorhaveri och få har gjort en riktig nödlandning utanför simulatorn. Jag har faktiskt haft ett motorhaveri. För ett par år sedan startade vi i Denver och precis när vi skulle fälla in landningsstället dundrar det till och högra motorn börjar skaka kraftigt. Vi blev tvungna att stänga av den, och svänga tillbaka till flygplatsen. Passagerarna märkte direkt vad som pågick och satt helt knäpptysta. Efter att vi landat tog varenda passagerare oss piloter i hand och tackade för att vi återbringat dom säkert till moder jord. Det kändes skönt att vår simulator träning fungerat så bra att vi egentligen inte tyckte det var någon större grej. 45min senare startade vi igen med ett annat flygplan, och alla tidigare passagerare var ombord.

Går det att landa med bara en motor? Och om det händer gör ni det utan att berätta?

Ja faktiskt. Ett tvåmotorigt flygplan kan flyga hela vägen till destinationen och landa på bara en motor. Vi skulle aldrig göra så, fast det känns tryggt att veta om man befinner sig mitt utöver Atlanten eller Stilla havet, så kan man göra det.

Vi informerar alltid om vad som pågår utan att ljuga. Ibland kan vi ha ett komplicerat fel djupt inne i ett system och då, för att inte tråka ut passagerarna med "pilot drammel" säger vi bara helt enkelt att planet är trasigt.

På nattflygningar släcker ni ned vid start och det är ljuvligt. Men så fort man kommit upp i luften ska lampor på och serveringsvagnar ut trots att klockan är 01 på natten. Var finns logiken?

Logiken finns i att beroende på hur lång flygningen är, serverar man antingen bara dryck, eller en full måltid ombord. Flygvärdinnorna måste se vad dom gör, och det finns många fötter och ben i mittgången att snubbla över. Så fort servicen är över, släcker vi ner lyset i kabinen.

Om en passagerare blir rejält magsjuk under en långflygning, a la Indien, vad gör man? Får hen en egen toalett, flytta till plats utan folk?

Japp, du har helt rätt. Vi försöker isolera en sjuk passagerare så gott det går. Flyger vi från länder där en epidemi har utbrutit som Ebola eller Zika, är vi alltid på extra vakt, och rapporterar in sjuka passagerare till ankomstflygplatsen, så medicinsk personal kan möta upp.

Har de någonsin sett något oförklarligt?

Visst har jag det. Definitionen på UFO är ju "Oidentifierat Flygande Objekt" och det har jag sett. Kanske inga utomjordingar men ibland händer det att vi flyger på hög höjd, och ser ett annat föremål flyga mycket högre upp. Jag har då frågat flygtrafikledningen vad för typ av flygplan det är som befinner sig ovanför oss med svaret att dom inte har något annat på radarn. Förmodligen har militären många hemligheter...

En sen kväll precis utanför Los Angeles flög en meteor förbi oss rakt framför nosen. Ljusskenet var så starkt att vi blev helt bländade och den lämnade efter sig en svans av grönt skimmer. Det är nog det häftigaste jag sett.

Det här med nötter ombord på plan; en del flygbolag har tagit bort dem helt, andra serverar, en del passagerare har med sig egna trots förbud. Är detta den eviga frågan hos flygplanspersonal som vem som ska plocka ur diskmaskinen på ett vanligt kontor?

Ibland har jag passagerare ombord med så svår nötallergi att vi måste sanera hela flygplanet från nöt produkter innan ombordstigning. Därför tror jag de flesta bolag är på väg ifrån att servera jordnötter men det är svårt, vi kan inte kontrollera varenda handbagage.

Har piloter på lågprisflyg som Ryan Air och Norwegian lägre status än piloter hos större bolag som Emirates och British Airways?

Svår fråga att svara på. Flygbranschen är otroligt dynamisk, och pilotkontrakt ändrar sig hela tiden. Ett bolag som förr i tiden var "fint" att flyga för kan idag ligga sämst till i lönenivån. Pilotyrket är tidvis mycket krävande, och man spenderar en hel del tid ifrån familjen. Det bolag som erbjuder bäst arbetsvillkor får högst status bland piloter.

Hur farligt är det med litium batterier?

Litiumjon batterier som nu finns i princip varenda mobiltelefon, iPad, laptop etc. har en otrevlig egenskap som kallas för "Thermal Runaway". Med det menas att batteriet i vissa fall kan självantändas, och starta en våldsam kedjereaktion som inte är helt olikt en härdsmälta i ett kärnkraftverk. Just detta hände ombord en Jumbojet som startade från Dubai år 2008. Rökutvecklingen från batterierna blev så kraftig att piloterna tappade kontrollen, och flygplanet kraschade. Båda piloterna omkom på fraktflygplanet som hade en hel lastpall full med just litiumjon batterier. Efter den olyckan blev det förbjudet för passagerarflygplan att frakta en större mängd av dessa batterier.

Om du som passagerare planerar att ta med dig ett extra batteri, rekommenderar jag att du tar kontakt med ditt flygbolag och hör vad som gäller hos just dem. Mitt bolag tillåter tex. bara att extra batterier fraktas i antingen original förpackning eller säkert förvarat med alla polerna övertejpade och inte i fraktutrymmet, utan i kabinen där man lätt kan nå det.

Varför måste spädbarn sitta med ryggen mot föräldern i bälte? (läs: sjukt jobbigt då de vill amma eller ännu troligare har somnat så i en bärsele och gillar grodpositionen). Dvs inte bältet i sig som är problem utan att de inte får sitta mage-mot-mage?

På vilket flygbolag hände det här dig? Känner inte till något dylikt. Om du reser med ett spädbarn, får du ha det i ditt knä, utan bälte hela flygningen. Iallafall här i USA, det där måste vara en svensk regel. Jag frågade även en flygvärdinna om detta hon hade heller aldrig hört talas om bälte för bebisar.

Varför får inte ett barn ligga nedanför föräldern på golvet (när det ej är bältestvång)?

Visst får man det, fast vill du verkligen lägga din bebis på flygplansgolvet?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Läs också gärna

Fråga Piloten del 1

Fråga Piloten del 2

Sista och fjärde delen av Fråga Piloten kommer till helgen.